HET PROCES

Hallo mijn naam is Leo de Jonge.

Al heel lang dacht ik na over het bouwen van een flightsimultor.Na enig onderzoek besloten ik een Cessna 208 cockpit te bouwen.De Cessna Caravan, zoals die ook wordt genoemd, heeft een ruime cockpit.Verder heeft de cockpit mooie details als een zijpaneel voor het starten van de gasturbine.Ook de throttle quadrant in het midden is een mooi stukje techniek.

IK koos voor een analoog instrumenten paneel in plaats van een moderne digitale cockpit met displays.De reden hiervoor heeft ook te maken met het feit dat ik alles zelf ga maken. Daar moet ik wel bij vertellen dat ik al 30 jaar maquettebouw als beroep heb. Verder beschik ik over de nodige machines om alles te maken.

Eerste probleem was het vinden van de juiste afmetingen. Op internet stond een tekening met inwendige maten: hoogte 130cm en breedte 130 cm. Daarna heel veel foto’s gedownload.

Toen ik eenmaal wist wat er allemaal in moest komen kon ik gaan uitzoeken waar alle knoppen en instrumenten voor gebruikt werden. Daarna van alle individuele onderdelen foto’s en gegevens gezocht op het internet.Later bleek dat er nog lang niet genoeg gegevens verzameld waren. Ik heb eerst maar een tekening gemaakt van het instrumentenpaneel in AutoCad. Dit was nog een hele klus. Hierna alles in karton gebouwd en foto’s van  alle onderdelen erop geplakt. Dit kartonnen model is op onderstaande foto te zien.

KARTONNEN MODEL
KARTONNEN MODEL

HET INSTRUMENTEN PANEEL

Het paneel bestaat uit 16mm MDF en 2mm polystyreenplaat. De panelen met de meters voor de piloot en copiloot kunnen in hun geheel uitgenomen worden. Het paneel met schakelaars voor de-icing, verlichting etc., kan tevens uitgelicht worden.

De overige zaken zitten ingebouwd.

De schakelaars zijn van het merk: apem. De vele knoppen, voor dimmen, verwarming, handbrake, inertial separator en alt static air, zijn apart naar de werkelijkheid gemaakt. Alle knoppen kunnen draaien of in en uit worden getrokken. De meeste zijn ook functioneel.

Het annunciator paneel links bovenin heeft 24 verlichte tekst displays. De leds kunnen rood, amber of groen oplichten, afhankelijk van wat wordt gemeld. Aan de rechterkant zit een lade voor het opbergen van kaarten. De uren meter is het enige kant en klaar gekochte klokje.

Rechts bovenin zit boven de meters van de copiloot de ELT knop(emergency locater transponder). De schakelaars zijn verbonden met een interface card van Leo Bodnar. Over het geheel is een glareshield geplaatst. Dit tegen lastige schitteringen door het zonlicht. In een flightsimulator zullen wij daar weinig last van hebben. Op de foto’s zijn de verschillende onderdelen te zien. Wanneer u de foto’s aanklikt staat eronder geschreven wat het weergeeft.

 

 

 

RADIOSTACK

De radio’s in het midden zij verbouwde Saitek units. Dit klusje heeft een paar weken gekost. De displays moesten allemaal langere bedrading krijgen om in de nieuwe fronten te passen, wat betekende dat per unit zo’n 100 draadjes opnieuw werden gesoldeerd. De radio fronten zijn geheel nieuw gebouwd, met als voorbeeld de radio’s van Bendix king. Dit zijn het audio panel, com1 en com2, nav1 en nav2, ADF, transponder, dme, en auto pilot. Deze radio’s werken inmiddels via een usb verbinding met de computer. Op onderstaande foto’s zijn de werkzaamheden aan het Saitek inwendige te zien. Daarnaast de frontjes in aanbouw en rechts het resultaat in het cockpit paneel.

 

METERS, GAUGES

 

In totaal moeten 26 meters gebouwd worden. Vier stuks zijn nog niet klaar. Hier ziet u nog gaten in het paneel van de piloot zitten. Er zijn twee typen n.l. met servomotoren en met stappenmotoren. De motors zijn van het type 0.9 graad per stap en kunnen uni of bipolair gebruikt worden. De hoogtemeter, gyrokompas, natte kompas bovenop de glareshield, ADF en de VOR’s hebben stappenmotoren. De overige meters zijn servo aangedreven.

De servo motoren hebben een uitslag van 120 graden, waardoor tandwielen gebruikt zijn met een verhouding van 1:2 en 1:3. Zo kunnen de wijzers 270 en 300 graden aangeven.

De stappenmotors hebben eveneens tandwielvertraging.

Het bouwen van de meters was een heidens karwei. Bij iedere meter moest het wiel opnieuw worden uitgevonden. Alle wijzerplaten zijn getekend met auto-cad en als jpeg afgedrukt. De bezels om de meters op het paneel te schroeven zijn gelaserd. De grote meters hebben 4 leds als verlichting de kleine meters hebben twee leds. Deze leds kunnen wit en rood branden.

Dit wordt geregeld met de dag/nacht schakelaar naast het annunciator panel.

Alle assen in de meters zijn gelagerd. De lagerblokjes en steunen zijn allemaal met de freesmachine gemaakt. De lagers moesten immers in een pasbus komen.

De stappenmotoren worden automatisch uitgeschakeld, wanneer de windroos(azimuth) verdraaid dient te worden. Dit gebeurd door de knop op de meter in te drukken en daarna te draaien. De hoogtemeter heeft een vergelijkbaar systeem alleen is deze voor het verdraaien van de barometrische drukschaal. De meter heeft 3 assen en vele tandwielen om zo de wijzers voor foot, 100 foot en duizend foot aan te drijven. Alle tandwielen zijn met de laser gemaakt.

Het klokje voor de tijd is een omgebouwd gekocht uurwerkje. Nieuwe Cessna wijzerplaat en wijzers getekend en gefreesd en led-verlichting aangebracht.

De stappenmotoren zijn verbonden met een multi-controller van Phidgets. De servomotoren worden aangestuurd met een multi-controllers van Simkits. Deze zorgen er ook voor dat OMI lampjes oplichten tijdens het naderen van de landingsbaan.

ONDERBOUW COCKPIT

 

 

Het hele instrumenten paneel komt op een framewerk te staan. Aan de linkerzijde komt het circuitbreakers panel (zekeringen kast). Deze is  klaar.  De knopjes (60 stuks) bestaan elk uit 6 losse onderdelen die zijn samengevoegd.Aan de bovenkant van de kast bevindt zich het zogenaamde left sidewall panel.

Dit paneel dient om de gasturbine te starten. Buiten de schakelaars met rode beschermkap functioneren alle andere schakelaars. Ze bedienen: battery, generator, fuel boost, alternator, ignition, motor start en avionics. Battery en alternator zijn zo geschakeld dat wanneer de alternator aan staat en de battery off er een amber kleurig lampje brand als waarschuwing.

Dit paneel werkt goed. De aansturing gaat met een Leo Bodnar usb interface card. Het paneel zelf is met de laser gemaakt en ook gegraveerd.

Zie onderstaande foto’s.

 

 

 

 

Zodra alle meters op het instrumenten paneel klaar zijn, zal de volgende klus zijn: het bouwen van het throttle quadrant. Deze HEEFT acht assen. De stand van de assen zal via Hal- sensoren worden doorgegeven aan een Leo Bodnar print en vervolgens aan de computer. Een geslaagde test is al gedaan. De gehele konstruktie heb ik reeds getekend in auto-cad.

Zodra er weer iets nieuws te melden is zal ik hierover vertellen. Tot ziens.